Pagina's

Divine Openings in het Nederlands / Vlaams

Met dit blog willen wij Lola Jones en Divine Openings toegankelijk maken voor Nederlands- en Vlaams-talige mensen die het Engels niet machtig genoeg zijn om het boek te lezen of de cursussen te volgen.
Of als eerste kennismaking. Indien je Engels wel goed genoeg is, ga dan voor het origineel zodat er zo min mogelijk ruis op de boodschap zit.

De teksten op dit blog zijn vertalingen van blogposts die Lola zelf gratis ter beschikking gesteld heeft.
Vertalers zijn: Hilde, Leen en Els Bastiaens

Het spel der beperkingen

Het spel der beperkingen en hoe je hier kan van genieten

Er zijn patronen, aanwijzingen, die herhaald worden in alle creaties, die ons helpen inzicht te verwerven in de grotere realiteit die we vaak niet eens opmerken. Het spel is speciaal zo ontworpen, met heel veel aanwijzingen recht voor je neus, voor hen die het willen zien.  Laten we een klein uitstapje maken naar onze Hogere zelf en kijken naar het grotere beeld dat onze Hogere zelf ziet.

Eén van de manieren waarop wij, als “scheppers”, gemaakt zijn naar het beeld van “De Schepper”, is dat we graag verstoppertje spelen.  Kinderen in alle culturen die ooit bestaan hebben speelden verstoppertje uit zichzelf, zonder dat hen ooit is aangeleerd hoe.  Dat is een adembenemende aanwijzing naar de kern van onze aard als scheppers.


De Schepper speelt verstoppertje wanneer het mij, jou en ontelbaar meer schepselen belichaamt en gedurende die tijd doet alsof het niet alles weet. Gedurende een tijd is het volledig ondergedompeld in die belichaming. En dan, net zoals kinderen hun ogen bedekken en vol verrukking “weer tevoorschijn komen”, komen ook het/jij vol extase tevoorschijn door de dood en zien en weten alles weer.

“geschorste overtuiging” is nodig om dat spel te spelen, en houden van dat “geschorste overtuiging” spel is een andere manier waarop wij gemaakt zijn naar het beeld van onze Schepper.  Om van een film of boek te kunnen genieten moet je je “overtuigingen schorsen”.  Voor een tijdje kies jij ervoor dingen te geloven waarvan je heel goed weet dat ze niet waar zijn.  Je dompelt jezelf erin onder, overtuigd dat het echt is … voor een tijdje.

Als jij je overtuigingen niet opschort, als je deze realiteit niet volledig laat gaan om in de realiteit van de film of het boek te stappen, is het lang zo leuk niet.  Als je constant opmerkt dat het niet echt is, dat het maar gewoon een boek of een film is, dan wordt het avontuur verknoeid.  Je dient “jezelf volledig te verliezen” om maximum te kunnen genieten.

Als sport fans het grotere beeld zouden zien, dat het spel dat ze zo gepassioneerd volgen gewoon een stel mannen zijn die rondlopen met een bal, dan zou hun plezier in het spel verstoord worden. Nee, ze willen er in duiken, hun emoties erin investeren, en het betekenis en belang geven

Als almachtige schepper, vanuit je hogere zelf gezien, weet jij alles. Er zijn geen verrassingen en er zijn geen avonturen.  Jij hebt de hele tijd alles onder controle.  Het is behaaglijk en soepel, met weinig contrast en geen risico.

Maar je houdt er van om spelletjes te spelen en één van die spelletjes is belichaming op aarde (en andere plaatsen). Jij schept een oneindigheid aan personages, levens, verhaallijnen en avonturen voor jezelf, net zoals scenaristen en regisseurs films maken.

Wanneer je een spel speelt, maak je of volg je standaard beperkingen: grenzen (zoals de lijnen op een tennisveld), regels (zoals bij Basketbal: je kan dit doen maar dat mag niet), tijdsafbakening (het spel moet binnen de twee uur stoppen) en soms verlies of winst inzet (zodat je weet hoe goed je het gedaan hebt).  Sommigen houden van heel hoge inzet.  Tot op een bepaald punt in onze ontwikkeling maken wij van de dood een hoge inzet, alsof dit het echte einde zou zijn.

Dat is exact hoe jij als Schepper, jouw talrijke rooftochten in fysieke belichaming opgezet hebt. Je dient je almachtigheid te vergeten en voor een tijdje werkelijk te geloven dat jouw vermogen om te weten en scheppen gelimiteerd is. Je geeft jezelf een bepaalde set talenten en gaven, maar niet alle talenten en gaven.  Je geeft jezelf verzonnen beperkingen zoals tijd, ruimte, zwaartekracht, dat je voedsel dient te eten en een bepaalde lengte voor het spel (een levensduur), om je vervolgens aan die regels te houden.  Je verbergt enkele geschenken in schatkisten, zodat je hen kan vinden als je er werkelijk voor wilt gaan.  Dat is ook een heel leuk spel.

Je wordt niet beoordeeld en krijgt geen punten op het spel van het leven, het gaat over de pure vreugde en expansie die de werkelijke ervaring brengt.  Schepping viert dat je alleen al ademt en leeft.  O ja, het kan meer zijn dan dat, als je dat wilt.  Je zou kunnen zeggen dat de Schepper een ervaringen junkie is. Met jouw hulp kan de Schepper alles ervaren -  extatisch, allemachtig, genietend van de oneindige verscheidenheid – zelfs de dingen waarvan jij denkt dat ze slecht zijn.

Hier zijn slechts enkele van de uitbetalingen van het “spel der beperkingen” dat je hier speelt:

Je kan avontuur en risico’s ervaren (alhoewel er uiteindelijk natuurlijk geen enkel risico is).  Wanneer je altijd zou weten wat kwam en hoe het zou aflopen, dan zou er geen spel zijn.
Je kan dingen willen en ze dan krijgen. Wanneer je alles hebt, alles weet en het allemaal bent in het land waar je alles meteen krijgt, dan is er geen opbouw van verlangen, verwachting en opwinding, en geen opluchting en plezier wanneer het uiteindelijk opgelost raakt of arriveert.

Je kan contrast en avontuur ervaren.  Als alles de hele tijd dezelfde gelukzalige hum was, dan zou er geen gevoel van contrast zijn, geen omhoog en omlaag, geen warm en koud. Contrast is een leuk spel als je je er niet tegen verzet.  Je kan zelfs van alle contrast en emoties leren houden en ze leren appreciëren met Divine Openings.  Ik weet dat het gek lijkt wanneer je nog maar net met Divine Openings begonnen bent, maar het is waar.

Je kan tijd en ruimte ervaren en het kan allemaal lijken alsof alles evolueert binnen die tijd en ruimte. Verhalen en avonturen kunnen zich niet ontvouwen zonder tijd en ruimte, dus creëer je ze. Wat zou je anders doen met oneindigheid?

Je kan humor ervaren.  Ik heb ooit een humor workshop gevolgd.  Is het je wel eens opgevallen dat er geen humor is zonder het element van de verrassing?  De clou is altijd een verrassing – als het dat niet is, is het niet grappig. Als je het verknoeit en de clou eerst vertelt (wat ik gedaan heb, ha ha), verknoeit het de hele grap.  Niet wetend, nieuwsgierigheid en spanning opbouwend en dan weten is noodzakelijk voor humor.

Ik zou verder kunnen gaan, maar speel zelf even met dit heerlijke stimulerende idee en laat me weten welke andere inzichten je kan vinden (kort, alsjeblieft slechts één korte paragraaf!!!).

Liefs,
Lola

Begin met: het book, spiritual retreat,  online retreat course, één-op-één sessions.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten